m_a_d_m_a_x (m_a_d_m_a_x) wrote,
m_a_d_m_a_x
m_a_d_m_a_x

Спадщина. Стара Сіль. Церква Святої Параскеви. 1440 (XVII ст.).

Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!

нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки ...



Стара Сіль, Старосамбірщина. Тут є дві старі дерев'яні церкви. Сьогодні розповідаємо про церкву Святої Параскеви. Поїхали...
Згідно з традицією, за часів князя Лева Даниловича тут (в місті Солі) оселилися монахи і заснували монастир. Посвячена монастирська церква, ймовірно, Св. Параскеві. Василиянський монастир Св. Параскеви в Старій Солі проіснував до першої половини XVI ст.
Монастирську церкву Св. Параскеви окремим привілеєм 1543 року Зигмунд І Старий перетворив на парохійну, надавши їй у користування певні грунти.













Згадане в люстрації Руського воєводства 1565 - 1566(?) років Нижнє передмістя Старої Солі й церква на ньому, ймовірно, терени на південь від Ринкової площі з церквою Воскресення Господнього. Не назване передмістя, зване Вищим, - на північ від Ринкової площі, а церква на нім Св. Параскеви. Ці дві передміські старосільські церкви згадані і в податковому реєстрі 1589 року.











Варто зазначити, що у всіх податкових реєстрах XVI ст. місто згадане під назвою Сіль, а прикметник Стара з'являється лише у другій половині XVII ст. Також именувалось Зальцборк (нім. "Солона ропа", звідси і іноді згадуване старими Стара Ропа). Час постання теперішньої церкви історик Михайло Драган визначає XVII ст. Проте в історичній та краєзнавчій літературі побутує дата 1440 рік, що відноситься, можливо, до часу зведення попередньої церкви.













1600 року при церквах Св. Параскеви і Воскресення Господнього засноване братство. Також при церквах в Старій Солі існував осередок книгописання. На жаль, не збереглося описів церкви з XVI - XVIII ст. У XVIII ст. над бабинцем влаштували емпору з аркадовою галереєю, а верх нави і вівтаря переробили. Тоді ж у церкві був встановлений бічний вівтар св. Миколи.















Найдавніший збережений опис церкви походить щойно з інвентаря 1833 року. У 1830-х роках провели відновлення церкви - підвели мурований фундамент з криптою, добудували захристію та поновили гонтове покриття. Про це описано в інвентарі 1848 року. Під час ремонтів 1915, 1950 та 1980 років замінили послідовно гонтове покриття стін надопасань та верхів на цинковану бляху.

















В радянський період церква діюча. У 1990 році під час ремонту стіни оббили всередині дерево-волоконними плитами і картоном, а наву і вівтар перекрили посередині залому пласкими стелями. 2004 року розібрали північну ризницю, зрізали випусти і вивели новий фундамент під ризницю та вимурували її. 10 листопада 2010 року реставровану церкву освятив владика Юліян Вороновський. Ідея відновлення храму належала вихідцю зі Старої Солі Андрію Басарабу, який забезпечив кошти, а нагляд за роботами здійснював парох о. Василь Пукій.













Під час реставрації очистили та відполірували стіни храму зсередини та вкрили воском за давньою технологією. Усунули трухляві частини конструкцій храму і замінили на нові.
Поруч з церквою розташована дерев'яна дзвіниця XVII ст. Обидві будови становлять самобутній комплекс народного зодчества бойківської школи.













Кожна з трьох частин храму знаходиться під окремим дахом. Центральний зруб – квадратний у плані, під шатровим п’ятіскатним дахом, зі сходу до нього прибудована гранована вівтарна частина, а із заходу – прямокутний бабинець. Другий ярус бабинця має красиву аркаду, а над ним розташований високий світловий восьмерик під шатровим шестіскатним дахом. У храмі зберігаються найдавніші зі збережених в Україні церковні хоругви, що датуються XVI століттям.













Відмінно реставрована П’ятницька церква демонструє собою те первісне «яйце-райце», із якого «вилупилася» уся бойківська школа — з її ступінчастими верхами та бабинцями з емпорами. У храмі наявний іконостас, рівночасний капітальній перебудові церкви у ХVІІ столітті. До того ж часу належить і дзвіниця, але тут ми із фахівцями не погодимося — вона типова галичанка і до бойківської архітектури не має жодного стосунку.













Та то все дарма. Якщо цифра 1440 правдива (а це ж бо так легко перевірити тим же РВ-аналізом) — П’ятницьк церква із Старої Солі посідає почесне друге місце серед патріархів і папес дерев’яної УЦА (після горішнього Миколаївського храму із Середнього Водяного на Закарпатті, який зведено 1428 року). З чим її і вітаємо!

1918 - 1939. Choma Władysław.


1936. Антін Варивода




1937. З "Українські деревляні церкви" М. Драган


1960-ті


1992. І. Синкальський


план


2007. Віктор Громик


2011. Віктор Громик


погляд на останок



Джерела:
http://decerkva.org.ua/st-sil-paras.html
https://zruchno.travel/ObjectEntity/ObjectEntity?idCrm=28ea0258-cef0-0ee4-32a4-590b5754d29d&lang=ua
https://parafia.org.ua/UCA/usi/bojkivska/lvivska-oblast/row1/pyatnytska-tserkva/
https://audiovis.nac.gov.pl/obraz/126100/4915b60e086a6d5b14873776df1aabde/
http://www.kray.org.ua/11176/mandrivky/shedevri-staroyi-soli-naydavnishi-derev-yani-tserkvi-lvivshhini/

Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проекта. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка.

Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проекту: на експедиції і існування блогу та файлосховища.

Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проекту "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина”.



Технічний партнер проекту:
авторизований роздрібний магазин DJI - dji-kyiv.com


та


хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.




ну як то так =))
Tags: Львівщина, дерев'яна архітектура, дерев'яна дзвіниця, дерев'яна церква, погляд з землі, погляд з небес
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment