m_a_d_m_a_x (m_a_d_m_a_x) wrote,
m_a_d_m_a_x
m_a_d_m_a_x

Спадщина. Лозова. Миколаївська та Покровська церкви. 2016.

Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!

нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки ...



Було в селі дві старовинні церкви, а стало … ну про те - далі. Дмитро Малаков у книзі “За Східним Поділлям” пише: "У селі Лозова, живописно розкинувся на берегах загаченої однойменної річки, стоять в обрамленні старих акацій дві дерев'яні церкви.
Одна з них, Покровська (1700-1702), прихована від очей сільською забудовою і зеленню, знаходиться недалеко від греблі з водяним млином в кінці сільській вулиці, що піднімається в гору. Там, вже в поле, за стіною кукурудзи і соняшників і стоїть Миколаївська церква (1752), яка стала тут, коли село Лозова розрослося в цю сторону.









Миколаївська церква, це все той же тип подільської дерев'яної церкви, що і в Слободі-Шаргородської. Однак тут уже над кожним з трьох квадратних зрубів поставлений невисокий восьмерик, увінчаний присадкуватим шоломоподібним куполом, м'яко і непомітно підперезаним понизу. Восьмерики поставлені щільно, створюючи єдиний, пластично пророблений обсяг. Вінчають споруду цибулини главок на точених ліхтариках. По периметру всіх трьох зрубів, середній з яких за звичаєм ширше тих що з країв, влаштован широко звішуючийся пояс (опасання), що спирається на кронштейни. Його призначення - відвести дощову воду далі від фундаменту.









Одним з улюблених, повсюдно шанованих святих на Україні вважався Микола (Миколай), який зберігає від пожеж, що допомагає мандрівникам і подорожуючим, що протегує морякам і теслярам. На фронтоні більш пізнього притвору з гранованими скляними ліхтарями по кутах зображений олійними фарбами в повний зріст Микола, зліва від нього - крихітна церковця, триярусна, звичних для України обрисів, а праворуч - алегоричний корабель порятунку - парусник, хвацько мчить по хвилях «житейського моря» . Для посилення ефекту сільський живописець «хлюпнув» хвилями прямо до ніг святого. Дерев'яна триярусна дзвіниця стоїть окремо, зі східного боку церковного подвір'я, що хоча і є деяким відступом від традиції, але цілком зрозуміло самим розташуванням церкви, зверненої канонічно головним фасадом і входом на захід, а тут - в поле; підходи до храму з села - з протилежного боку, де і поставлена ​​дзвіниця.

трошки архивного...








За переказами перевезена з Шаргорода. Інтер'єр церкви перебудований в 1796 році. У 1862 році до східної частини прибудовано з півночі прямокутне в плані приміщення. Дерев'яна, тризрубна, триверха, з піддашям на приставних кронштейнах. Основні зруби однієї висоти, перекриті шатровими главами з перехопленнями на високих восьмериках з одним заломом і завершені маківками. У компонуванні мас підкреслена присадкуватість храму, посилена горизонтальним ярусним членуванням. В інтер'єрі висотний простір всіх обсягів відкрито дощенту розділів. Бабинець відділений від центрального зрубу арочним вирізом. На схід від церкви розташована дерев'яна квадратна в плані, триярусна (четверик на четверику), завершена восьмигранним шатром з перехопленням, увінчаним ліхтариком, дзвіниця. Обидві споруди, оточені низькою дерев'яної і частково кам'яною огорожею, утворюють ансамбль пам'ятника подільської школи народної архітектури.


Перенесемось до центру села - Покровьска, ранішня церква...



Повністю дотримані всі умови традиції в іншої дерев'яної церкви, що знаходилася в самому центрі села Лозова. Чому знаходилась - трошки пізніше. Завдяки сайту "Наша Парафія" ми зараз можемо побачити як виглядала церква зовні та в середині. Ну, а поки що - історія…Покровська церква поставлена ​​на півстоліття раніше Миколаївської (1700-1702) і, безсумнівно, типологічно сходить до трьохчастинних триголових подільських храмів XVII століття, а то і більш раннім. Насадження, що розрослися зараз щільно огортають споруду і, перевершуючи її по висоті, сприяють сприйняттю храму, нібито він знаходиться в якомусь інтер'єрі.



























Перш, коли Покровська церква монопольно височіла серед хат і садочків з низенькими вишнями, виглядала вона куди величніше. Але і зараз, надаючи можливість оглядати себе тільки поблизу, Покровська церква вражає глядача тонким смаком невідомого майстра, подібно скульпторові, що виліпив дивне творіння. Бездоганно відповідне співвідношення обсягів, їх взаємна підпорядкованість і величність всього образу в цілому створюють то враження, яке у самого недосвідченого глядача викликає почуття захоплення.



















Крім другого ярусу - восьмерики, поставлені на три квадратних зруби, - підноситься і третій ярус - восьмерики меншого за рахунок залома розміру, ніж досягається і без того бездоганний ефект всефасадній монументальності. Враження піднесеності, якогось паріння будівлі над землею посилюється широченним опасанням, різко відтіняє фундамент споруди. Опасання спирається на спеціально випущені ряди колод зрубу, випиляних сходинкою. Звичайно, ґонтовая покрівля, пізніше замінена звичайним покрівельним залізом, більш пластично описувала форму куполів-бань і опасання. Відводячи дощову воду від фундаменту, звис покрівлі опасання давав затишне укриття в негоду. Тут звичайно стояли жебраки і каліки, соромившись увійти в храм; тут же влаштовували скромні трапези прочани, які прийшли здалеку. Створюючи глибоку тінь, опасання одночасно підсилює художньо-естетичне сприйняття споруди.



















Невеликі витончені главки увінчані кованими хрестами, традиційно декорованими квітками і хвилястими лініями - «змійками». Легкий, закінчений силует чудового пам'ятника трохи перевантажений прибудованим, як свідчить напис на одвірку - в 1838 році притвором. Проти західного фасаду - тут вже за традицією - строго по осі церкви поставлена ​​масивна триярусна дзвіниця з наскрізною хвірткою - проходом в нижньому ярусі, провідним на перш обгороджене стіною церковне подвір'я. Тут теж помітно спадання по висоті трохи нахилених всередину стін четвериков, і опасання спирається на випущені по кутах і подразнені фігурним кронштейном ряди брусів. У верхньому ярусі влаштовані невеликі отвори-вікна, по одному на фасад.



















Ми прибули до Лозової в той час, коли стара Покровська церква перестала існувати. Вона була розібрана, тому що …да она вся гнилая, вот и разобрали - теперь соберем новую, из новых брёвен и будет как новая…, розровіли дядки з бензопилою, розпилюючи колоди старого зрубу. Так, деякі з них виглядали дуже погано, но, більшисть (заминивши трухляві) ще можно було би використовувати, і це була би автентична, стара церква, з заміною пошкодженного…



















Як там було далі - ми не знаємо, стверджувати що старі колоди були використані в відновлені церкві не можемо, бо бачили, як їх знищують. Коли розбирають старі зруби з метою їх перезібрати - їх маркирують, роблять карту понівеченого - ми цього теж не побичили. Але і за тим як її збирали “…как новую…”, ми не спостерігали. Хочемо вірити що в основі, все ще є більшисть від давньої церкви. Ну а зараз, що там і як - нам не відомо, як що хтось має інформацію - просимо додати в каментах.



Церква - відновлена, навіть під гонтами, но шо це - автентика чи новоділ??? Також не відома доля старого іконостасу, живий, чи вже “…как новый…”…

трошки архивного...







P.S. Ситуація навколо Покровської церкви трохи закрутилася.
Але журналісти мабуть в гонитві за сенсаціями нашу статтю не читали, або робили це поверхнево, так як у них вказується осінь 2019, при тому що у нас стоїть рік 2016.
І до сих пір не зрозуміло, як про цю ситуацію ніхто не знав?
А якби ми не натрапили на ці кадри, розбираючи відновлений фото матеріал, який вважався загубленым на жорсткому диску що вийшов з ладу - то про це навіть ніхто б і не згадав?


Джерела:
http://www.derev.org.ua/vinn/lozova2.htm
http://www.derev.org.ua/vinn/lozova1.htm
https://parafia.org.ua/UCA/church/pokrovska-tserkva-ta-dzvinytsya-mohylivska-hrupa/


Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проекта. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка.

Карта Монобанку (5375 4141 0522 0577) одержувач Наталья Рітус.

Гаманец на PayPal на адресі madmax@studioavtv.com.ua.

Реквізіти для сплат від юридичних осіб:
р/р 26000500773506
ЄДРПОУ 2023813347
МФО 322669.


Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проекту "Українські Архітектурні Пам'ятки . Спадщина".


Технічний партнер проекту:
авторизований роздрібний магазин DJI - dji-kyiv.com


та


хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.




ну як то так =))
Tags: Винничина, дерев'яна архітектура, дерев'яна дзвіниця, дерев'яна церква, реконструкція, реставрація
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment