m_a_d_m_a_x

Проект "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина"

*УкраинскиеАрхитектурныеДостопримечательности.Наследие * UkrainianArchitecturalAttractions.Heritage*


Previous Entry Share Next Entry
m_a_d_m_a_x

Спадщина. Тулиголово. Маєток та палац Балів/Наследие. Тулиголово. Усадьба и дворец Балов.

Приєднуйтесь до благодійних зборів для проекту і отримуйте календарі і фотографії формату А2.
Підтримайте проект своїми лайками і поширенням інформації про акцію. Дякуємо всім Вам за підтримку!
—————
Присоединяйтесь к благотворительным сборам для проекта и получайте календари и фотографии формата А2.
Поддержите проект своими лайками и распространением информации об акции. Благодарим всех Вас за поддержку!


нагадую, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки .../напоминаю, там где это возможно, по клику смотрим большие картинки...



Романтично-псевдо-французький замок-палац стоїть тут не набагато довше ста років (для пам'ятки архітектури - вік шкільний, несерйозний), та все одно радієш зустрічі з цим всеперемагаючим почуттям любові до життя, яке так і ллється з багато прикрашених балкончиків, вікон та мезонінів. Оптимізм споруди тут дещо диссонує з теперішнім призначенням палацу, проект якої яко би розробили  в останні роки ХІХ ст. геніальні автори Чернівецької та Одеської Опер, Львівського Касино Ф. Фельнер і Г. Гельмер. Але це вже специфіка довголітньої совєтізації: як не дурка в колишньому панському маєтку, то тюрма в величезному кляшторі. Добре вже, хоч не склад міндобри. Тут ось наприклад - туберкульозний диспансер.
—————
Романтично-псевдо-французский замок-дворец стоит здесь не на много дольше ста лет (для памятника архитектуры - возраст школьный, несерьезный), но все равно радуешься встрече с этим победоносным чувством любви к жизни, что так и льется из богато украшенных балкончиков, окон и мезонинов. Оптимизм сооружения здесь несколько диссонирует с настоящим назначением дворца, проект которого яко бы разработали в последние годы XIX в. гениальные авторы Черновицкой и Одесской Опер, Львовского Касино Ф. Фельнер и Г. Гельмер. Но это уже специфика долголетней советизации: как не дурка в бывшем барском имении, то тюрьма в огромном монастыре. Хорошо уже, хоть не склад минудобрений. Здесь напрімер - туберкулезный диспансер.


















Насправді, як подають польські джерела, палац у Тулиголовому зведений протягом 1898 - 1899 років за проектом Львівського архітектора Владислава Галицького. Це ні яким чином не применшує цінність резиденції. Крім садиби в Тулиголовому, Галицький керував реставрацією Бернардинського кляштору у Львові, будинок "Соколу", львівську філармонію та декілька палаців у Малопольщі.
—————
На самом деле, как подают польские источники, дворец в Тулиголово возведен в течение 1898 - 1899 годов по проекту Львовского архитектора Владислава Галицкого. Это ни коим образом не умаляет ценность резиденции. Кроме усадьбы в Тулиголово, Галицкий руководил реставрацией Бернардинского монастыря во Львове, дома "Сокола", львовской филармонии и несколько дворцов в Малопольше.

















Побачте це внутрішнім зором: великий, трохи запущений парк за високою огорожею, розкішні височезні дерева. Колись, певно, тут ще й всілякі раритетні для наших широт екзоти росли-цвіли... А посеред зеленої оази - прекрасний (я не перебільшую) палац. Двоповерховий. Високі дахи роблять кути будівлі схожими на башти справжнього замку. Геральдичне свавілля: скрізь і в зовнішньому, і в внутрішньому оздобленні споруди як не хитро усміхнене сонечко (так схоже на герб Кам'янця), то якісь прото-Міледійні лілії. Навряд чи тут жили Валуа. Палац гарненький та впевнено-фотогенічний з усіх чотирьох боків. І з усіх боків він різний. Хоча загальну картину дещо псують обов'язкові в сучасних антуражах перекособочені електричні стовби.
—————
Посмотрите на это это внутренним зрением: большой, немного запущенный парк за высоким забором, роскошные высокие деревья. Когда-то, наверное, здесь еще и всевозможные раритетные для наших широт экзоты росли-цвели ... А посреди зеленого оазиса - прекрасный (я не преувеличиваю) дворец. Двухэтажный. Высокие крыши делают углы здания похожими на башни настоящего замка. Геральдический произвол: везде и во внешнем, и во внутреннем убранстве сооружения как хитро улыбающееся солнышко (так похоже на герб Каменца), то какие-то прото-МилЕдийные лилии. Вряд ли здесь жили Валуа. Дворец хорошенький и уверенно-фотогеничный со всех четырех сторон. И со всех сторон он разный. Хотя общую картину несколько портят обязательные в современных антуражах перекособоченные электрические столбы.















На мій ранній візит фактично ніхто не відреагував, навіть дві ліпші мені медсестри - просто і без відповіді, на мої питання про інтер'єрі палацу реации було повне ігнорування. Так як все таки медзаклад, та ще туберкульозне, я не зважився на глибоку самостійну екскурсію, може бути і дарма ...
—————
На мой ранний визит фактически никто не отреагировал, даже две попавшиеся мне медсестры - просто и безответно, на мои вопросы о интерьере дворца реацией было полное игнорирование. Так как всё таки медучереждение, да еще туберкулезное, я не решился на глубокую самостоятельную экскурсию, может быть и зря...















Що було в таких сповнених ризику глибинах палацу? Окрім великої кількості медично-просвітницьких плакатів, були там чудові дерев'яні сходи, автентичні, справжні. Теж з гербом. Пам'ятають, напевно, ще хазяїна всіх цим багатств. Була прикрашена ліпниною стеля. І був запах. Незмінний, жахливий сморід лікарняних закладів: немиті тіла, несвіжі простирадла, нічні горщики, погана їжа.
—————
Что было в таких полных риска глубинах дворца? Кроме большого количества медико-просветительских плакатов, были там замечательные деревянные лестницы, аутентичные, настоящие. Тоже с гербом. Помнят, наверное, еще хозяина всех этим богатств. Был украшеный лепниной потолок. И был запах. Неизменный, ужасный запах больничных заведений: немытые тела, несвежие простыни, ночные горшки, плохая еда.

















Палац виконано у стилі французького неоренесансу, хоча він несе в собі елементи різних стильових пошуків, які використовували провідні архітектори, прикрашаючи у той час Львів і округу різноманітними особняками і віллами. Щоправда, резиденція Балів у Тулиголовому все ж відрізняється від більшості львівських вілл своєю монументальністю. Будівля палацу цегляна, двоповерхова, майже квадратна в плані, вкрита високим черепичним дахом. Черепиця нещодавно була замінена своєю металевою посестрою.
Скульптурне оздоблення палацу - найбагатше з усіх палацових резиденцій Львівщини. Виконав його скульптор Петро Герасимович. Можна годинами ходити навколо палацу і розглядати люкарни, герби та інші елементи ліпнини.
—————
Дворец выполнен в стиле французского неоренессанса, хотя он несет в себе элементы различных стилевых поисков, которые использовали ведущие архитекторы, украшая в то время Львов и округа разнообразными особняками и виллами. Правда, резиденция Баллов в Тулиголово все же отличается от большинства львовских вилл своей монументальностью. Здание дворца кирпичное, двухэтажное, почти квадратное в плане, покрытое высокой черепичной крышей. Черепица недавно была заменена своей металлической псевдо сестрой.
Скульптурное убранство дворца - самое богатое из всех дворцовых резиденций Львовщины. Выполнил его скульптор Петр Герасимович. Можно часами ходить вокруг дворца и рассматривать люкарны, гербы и другие элементы лепнины.













Про життя старих, довоєнних Тулиголов, де мешкали поляки, українці та євреї, згадують репатріанти з 1945 року. За їх словами, було тоді в селі 700 будинків, а жителів - ще більше, множте 700 на п'ять. Прізвища тулиголовчан були схожі (Chrachol, Franieczek, Golinczak, Mazij), тому в багатьох селян були своєрідні "ніки": Антоній Шиделко - "Заяць", Кароль Шиделко - "Бурий" тощо.
Сам власник села, Станіслав Баль, помер 8 березня 1947 р. Його дружина, Марія Кінга Бруніцька - 3 січня 1955 р.
—————
О жизни старых, довоенных Тулиголово, где жили поляки, украинцы и евреи вспоминают репатрианты 1945 года. По их словам, было тогда в селе 700 домов, а жителей - еще больше, умножайте 700 на 5. Фамилии тулиголовчан были похожи (Chrachol, Franieczek, Golinczak, Mazij), поэтому у многих крестьян были своеобразные "ники": Антоний Шиделко - "Заяц", Кароль Шиделко - "Бурый" и другие.
Сам владелец села, Станислав Баль, умер 8 марта 1947 Его жена, Мария Кинга Бруницкого - 3 января 1955.









Відомо, що на зламі століть (ХІХ і ХХ) вони обладнали будівлю в цілком модерновому дусі. Підлога була паркетна, в кімнатах знаходилися різнокольорові печі. Було й два каміни, оздоблені кахлями. В палаці зберігалося чимало робіт одного з найяскравіших польських художників того часу Яцека Мальчевського, приятеля родини Балів. Всі меблі та інші цінні речі з інтер'єрів палацу не пережили Першої світової.
—————
Известно, что на рубеже веков (ХIХ и ХХ) они оборудовали здание во вполне модерновом духе. Пол был паркетный, в комнатах находились разноцветные печи. Было и два камина, украшенные изразцами. Во дворце хранилось немало работ одного из самых ярких польских художников того времени Яцека Мальчевского, приятеля семьи Баллов. Вся мебель и другие ценные вещи из интерьеров дворца не пережили мировой войны.





















Потічок Лукач, що тік через село, розливаючись потім в став, заселений дикими качками, серйозно величали "каналом". В описі Тулиголов авторства Станіслави Мазій читаємо: "Був костел, гміна, пошта, школа, сільськогосподарська спілка, молочарня, світлиця, а збоку стояв двір "Пана господаря" (Pana Dziedzica)”. Станіслава Ільків, що жила в дерев'яному гарненькому будинку на півдорозі до палацу Бала, згадувала, що пан мав прекрасний палац, а стайні - як покої. Тримав в них розкішних коней: їх щодня мили та чистили аж до полиску.
————
Ручей Лукач, что тёк через село, разливаясь затем в пруд, заселенный дикими утками, серьезно величали "каналом". В описании Тулиголово авторства Станиславы Мазий читаем: "Был костел, гмина, почта, школа, сельскохозяйственный союз, молокозавод, горница, а сбоку стоял двор "Господина хозяина "(Pana Dziedzica)". Станислава Илькив, что жила в деревянном красивом доме на полпути к дворцу Бала, вспоминала, что господин имел прекрасный дворец, а конюшни - как покои. Держал в них роскошных лошадей: их ежедневно мыли и чистили до блеска.











З приходом совітів палац був націоналізований, а останні власники Станіслав і Марія Баль виїхали за кордон, де і провели останні роки свого життя. В колишній резиденції розмістили туберкульозний санаторій, який перебуває тут до теперішнього часу. Увага: у санаторії проходять лікування хворі на відкриту форму туберкульозу, так що будьте обережні!
—————
С приходом советов дворец был национализирован, а последние владельцы Станислав и Мария Баль выехали за границу, где и провели последние годы своей жизни. В бывшей резиденции разместили туберкулезный санаторий, который находится здесь до настоящего времени. Внимание: в санатории проходят лечение больные открытой формой туберкулеза, так что будьте осторожны!









При виїзді з села у бік Комарно ліворуч від дороги розташований старий цвинтар. Посеред цвинтаря розташована капличка - родинний гробівець Балів. В архітектурі каплички прослідковується класицизм: фасад прикрашає двоколонний портик з трикутний фронтоном. В тимпані фронтону можна розглядіти родинний герб Балів. Збереглися і кам'яні епітафії семи членів родини Балів.
—————
При выезде из села в сторону Комарно слева от дороги расположено старое кладбище. Среди кладбища расположена часовня - семейный склеп Баллов. В архитектуре часовни прослеживается классицизм: фасад украшает двухколонный портик с треугольным фронтоном. В тимпане фронтона можно разглядеть семейный герб Баллов. Сохранились и каменные эпитафии семи членов семьи Баллов.















Погляд на останок/Взгляд на последок


Джерела/источники:
castles.com.ua
andy-travel.com.ua
rbrechko.livejournal.comhttp://rbrechko.livejournal.com/95153.html

Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проекта. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка. Моя карта Приватбанку (5363 5426 0205 1337). Для PayPal - одержувач madmax@studioavtv.com.ua.

Підтримати проект Ви можете також замовивши розроблені нами календари на 2018 рік або замовивши відбиток вподобаних Вам фотографій до розміру А2 (на жаль, технічно, не для всіх фото можливий такий розмір, але для багатьох)

Дякую всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проекту "Українські Пам'ятки Архітектури. Спадщина".
—————
Если Вы имеете желание, и самое главное имеете на это возможность, то можете присоединиться к финансированию проекта. Нам очень приятна и дорога Ваша поддержка. Моя карта Приватбанка (5363 5426 0205 1337). Для PayPal - получатель madmax@studioavtv.com.ua

Поддержать проект Вы можете также заказав разработанные нами календари на 2018 год или заказав отпечаток понравившихся Вам фотографий до размера А2 (к сожалению, технически, не для всех фото возможен такой размер, но для многих)

Спасибо всем не равнодушным к нашему Архитектурному наследию и нашему проекту "Украинские Памятки Архитектуры. Наследие".


Технічні партнери весняної експедиції 2017 року/Технические партнеры весенней экспедиции 2017 года.

CANON Україна


та QUADROCOPTER.UA





ну как то так =))

  • 1

Тулиголово. Маєток та палац Балів

Пользователь holicin сослался на вашу запись в своей записи «Тулиголово. Маєток та палац Балів» в контексте: [...] нські Пам'ятки Архітектури. Спадщина". https://m-a-d-m-a-x.livejournal.com/470615.html [...]

  • 1
?

Log in

No account? Create an account