m_a_d_m_a_x (m_a_d_m_a_x) wrote,
m_a_d_m_a_x
m_a_d_m_a_x

Спадщина. Ужгород. Горянська ротонда.

Підтримайте проект своїми лайками, поширенням та благодійною грошовою підтримкою. Дякуємо всім Вам за те що Ви з нами!

нагадуємо, там де це можливо, по кліку дивимось великі картинки ...

Горяни - передмістя Ужгорода, яке раніше було окремим селом. Назва населеного пункту походить від слова "горяни" - гірські жителі. У Горянах знаходиться одна з найдавніших архітектурних пам'яток України загальноєвропейського значення - церква святої Анни або Горянська ротонда
Горянська РОТОНДА (ХІІ ст.) - одна з найцінніших пам'яток храмової архітектури України, своїм значенням і віком поступається хіба що Софії Київській (Софія побудована Ярославом Мудрим у 1011р.). Ротонда унікальна тим, що є шестигранною. Церков такої рідкісної форми у світі - одиниці.
* «Rotunda» з італ. - Кругла будівля.


переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/DECEMBER/GORYANY_UNGVAR/%D0%93%D0%BE%D1%80%D1%8F%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0_%D1%80%D0%BE%D1%82%D0%BE%D0%BD%D0%B4%D0%B0_2009_m.jpg

Вище храму знаходяться руїни «не то замку, не то укріпленого палацу», які в народі називають «Городисько». Існують легенди, що розповідають про те, що тут колись існував монастир, тому залишки оборонних валів і стін могли належати монастирю. Однак деякі історики вважають що це рештки стародавнього Ужгородського замку, а ротонда святої Анни - замковий храм. Вперше цю думку висловив Карл Месарош ще на початку ХХ століття. Микола Антал в 1926 році проводив у Горянах розкопки. На основі їх результатів стверджував, що залишки стін є рештками древнього Ужгородського укріплення, яке він називає Ужанським Староградом (Ungovar) на противагу нинішньому, який він називав Новоград (Ungujvar).



На доказ правильності своєї думки він наводить знайдені тут багато років тому сотні черепів під корінням поваленого бурею горіха, німого свідка жорстоких боїв, які колись проходили під стінами замку. Його думку поділяв Іриней Кондратович, з тією тільки різницею, що Горяни вважав другим місцем розташування Ужгородського замку, а нинішне - вже третім. У багатьох історичних документах тієї епохи сьогоднішній замок дійсно називають Новоград, зокрема в дарчій грамоті Єгерського Капітулу (1248), і в дарчій грамоті Будінської Капітули (1250). Цікаво, що за останню тисячу років річка Уж настільки часто змінювала русло, що встановити її точний напрям за часів заснування замку старого Ужгорода практично неможливо. Але зате виявлено і зафіксовано в історичних документах наявність великої кількості так званих мертвих русел (по угорськи - morotva), якими колись протікала неспокійна річка, а потім залишила їх, проклавши собі новий шлях. Подібне мертве русло виявлено і в Горянах.



Дата будівництва церкви святої Анни.

1) Старовинну святиню відкрили для світу відносно недавно і майже випадково. У 1879 році в невеликому селі Горянах в напівзабутій церкві Св. Анни почалися ремонтні роботи. Раптом один з майстрів помітив, як з-під старої штукатурки з'являються на світ кольорові фрески. У той час Закарпаття входило до складу Австро-Угорської імперії, тому, коли про знахідку стало відомо, сюди терміново прибули фахівці з Будапешта. Дослідники були шоковані, оглядаючи старовинні настінні розписи, адже тільки попередній аналіз Горянських фресок показав, що це намальовано в XIV-XV століттях. Учені почали детальне вивчення будівлі, тут побували численні наукові експедиції. Таким чином, церква з околиці Ужгорода стала відома на всю Європу. Після проведеної реставрації церкви в 1911 році, тодішні вчені змогли побачити матеріал з якого зведено стіни ротонди. Подібність матеріалу побудови з матеріалом замкових романських стін призвело до одного виводу: Горянская церква відноситься до Х-ХІ ст.
Однак з переходом краю до складу Чехословацької республіки, в якій історична школа стояла на висоті завдяки державній підтримці, дослідження ротонди набирають ще більших обертів ..



2) - У 1921 році виходить публікація дослідника М.Новаківского, де стверджується про візантійський вплив на архітектурний стиль церкви.
- Інший історик Ф.Заплетал відносить час побудови до XIV ст., а будівельником на думку дослідника міг бути подільський князь Корятович.
- Історик І.Крал відносив церкву Св. Анни до архітектурних споруд IX ст. Великоморавської держави.
- Відомий літератор В.Пачовський безапеляційно стверджував, що ротонда збудована в стилі храмів із Галичини, бо відомо, що фундаменти таких же ротонд знайдені в Галичі, Володимирі-Волинському та Холмі.
- Дослідник європейської культури В.Залозецькій шукав порівняльний стиль круглих церков на Балканах, де є чимало романських ротонд ХІ-ХІІ ст.
- Інший відомий дослідник церковної архітектури В.Січинський після узагальнюючих досліджень приходить до висновку, що ротонда відноситься до Х ст. і була побудована слов'янськими будівельниками під впливом візантійської архітектурної школи. Треба надати належне Січинському, він один з перших звернув увагу на будівельний матеріал і кладку древньої церкви.
- Новий етап досліджень розпочався в радянський період. Одним з перших дослідників був Логвін, який відніс час побудови ротонди до XIII в., І відзначив у своїй роботі, що, мабуть, в її будівництві брали участь архітектори з Галичини.
- А ось відомий закарпатський історик П.Сова доводить нову думку про побудову круглої церкви в період XII в, ченцями ордена Св. Павла.

Фото прикінця ХІХ - початку ХХ століття з книжки В. Січинського "Архітектура сшарокнязівської доби Х-ХІІІ ст." 1926 року


3) В кінці 60-х років угорські дослідники (В.Гервес-Молнар) особливо зацікавилися ротондами Панонії. Вони зробили узагальнюючі дослідження і прийшли до висновку, що Горянська ротонда має близьких «родичів» серед двох ротонд в угорських селах Кісомбор, Корчів. Однакові геометричні форми, будівельний матеріал, все це призвело до думки об'єднати ці три церкви в один архітектурний ряд і сміливо говорити про ДАТУ ПОБУДОВИ - ХІ СТ.
Про участь у створенні Горянської ротонди майстрів візантійського походження говорить те, що вона побудована не з традиційного в ті часи для культових споруд дерева, а з цегли - плінфи 30х17х4,5см. Таку цеглу використовували у Візантії до 15 ст. Пізніше вже використали цеглу сучасного розміру.



Архітектура Горянської ротонди/Архитектура Горянской ротонды.
Сьогодні Горянська церква святої Анни це шестикутна будівля в товщину стін якої врізано шість напівкруглих ніш із трьома вікнами, зверху на будівлі лежить полегшений тамбур із шістьма вікнами.
Горянська ротонда унікальна тим, що є шестигранною зсередини. Храмів такий рідкісної форми у світі - одиниці. У зв'язку з цим існує переказ про те, що храм може очистити від злих духів і демонічних сил, а також надати людині можливість доторкнутися до Вічності. Базується він на тому, що гексограм, тобто шестигранник - стародавній астральний символ. Він прийшов з Месопотамії до Іудеї, де став символом Бога Яхве, а потім - до середньовічних християнам. Майстри, які зводили подібні будівлі в давні часи, вважали, що шестигранник символізує надприродні сили Сонця і Світла, а також Безсмертя і Вічність. Люди вірили: коли хтось стає в центр такого шестигранника, темні сили відступають.



Друга частина будівлі - прямокутний готичний неф, прибудований до ротонди у ХV столітті. У ХVІІІ ст. тут побудували велику вежу, а в 1912 р над західним фасадом церкви була надбудована дерев'яна дзвіниця. Тоді ж були проведені перші реставраційні роботи: укріплений фундамент ротонди, почищені фрески, замуровані тріщини, споруджено нову шоломообразну покрівлю. Упродовж тривалого часу храм належав римо-католицькій громаді, і тільки з 1949-го року перейшов до православних.





У 1959 році в дзвіницю вдарила блискавка, після чого храм закрили у зв'язку з аварійим станом. Пізніше церква стала філією Закарпатського краєзнавчого музею. І тільки в 1991 році ротонду передали Мукачівської греко-католицької єпархії. З того часу тут проводять регулярні богослужіння.
Але напевно найпривабливішим є те що внутрішні стіни розписані в XIII в. художниками в стилі італійської раннеренесансной школи Джотто.
* (Джотто (1267-1337) заснував стиль тривимірного ефекту за допомогою світла і тіні, що надавало картині об'єму і "реалізму". У той час це вважалося містифікацією, тому деякі критикували цей стиль заявляючи, що розписи повинні бути двовимірні - ось тоді вони реальні.)



Фрески в Горянах (церкви свят.Анни).

Фрески і сьогодні вражають відвідувачів високою майстерністю виконання і одночасно життєвістю персонажів. Вчені дотримуються думки, що фрески в Горянах представляють епоху раннього Ренесансу і виконані в XIV столітті італійськими майстрами школи Джотто. Технологія їх виконання - це складна методика, що зараз вже не застосовується: мокра "свіжа" поверхня при розписі всмоктувала в себе 10-сантиметровий шар фарби.
Фрески "Благовіщення", "Втеча в Єгипет", "Поклоніння волхвів Христу", "Таємна вечеря", "Христос перед Пілатом", "Шлях на Голгофу", "Розп'яття" та інші вражають простотою і життєвістю їхніх персонажів. Частина фресок збереглася фрагментарно.



На стінах храму зображені сцени з Нового Завіту. Головні епізоди життя Ісуса Христа:

"Благовіщення", - відзначають 25 березня. Це повідомлення архангелом Гавриїлом Діві Марії про майбутнє народження нею Ісуса Христа.
Є два варіанти зображення цієї події. Перший це коли Марія почула благословення набираючи воду біля колодязя, другий - коли в момент явища їй ангела вона читала уривок з книги пророка Ісаї з його пророчими словами: «Діва в утробі прийме і народить Сина». Тому Благовіщення Діви Марії іноді зображується з розкритою книгою





Починаючи принаймні з II століття, Благовіщення розглядалося як перший акт в християнській історії спокутування гріхів, в якому послух Діви Марії врівноважує непослух Єви (тлумачення Іринея Ліонського). Марія стає «нової Євою». У тексті знаменитого гімну Ave maris stella (IX століття) говориться, що ім'я Eva є анаграмою слова Ave, з яким Гавриїл звернувся до «нової Єві». Іншими словами, назвати Єву означало згадати і Марію. Ієронім вивів коротку формулу: «смерть - через Єву, життя - через Марію». Августин писав: «через жінку - смерть, і через жінку - життя».
Вважається, що Бог відправив архангела з благою звісткою в той же день 25 березня, в який відбулося Створення світу - таким чином, людству був даний другий шанс.


переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/DECEMBER/GORYANY_UNGVAR/Gereny7FotoThalerTamas_m.png





Зазвичай присутній також Святий Дух в образі голуба, і променя світла, в якому птах спускається. Голуб може бути в золотому обертовому диску. На іконах в місці зіткнення променя з тілом Богоматері може бути зображена фігурка немовляти в мандорлі, що символізує Втілення.
У середньовічних творах зустрічаються також зображення Бога-Батька, іноді у вигляді вказуючої руки в хмарах, або особи, що дивиться з небес. Зустрічалися і зображення Святого Духа у вигляді немовляти (Немовляти Христа), що летить до Діви Марії з хрестом, з голубом або без нього. Але пізніше ця іконографія була визнана єретичною, так як Марія повинна була зачати дитину, а не отримати її з небес.



"Дари волхвів",
Волхви (чарівники, мудреці) принесли немовляті три подарунки: золото, ладан і смирну (Міррен). Відповідно до Писання, Віфлеємська Зірка переміщувалася по небу зі сходу на захід і зупинилася прямо над печерою з колискою немовляти, вказавши волхвам дорогу.
Волхвів пізніше назвали царями. Апокрифічні євангелія дали їм імена - Каспар, Мельхіор і Бальтазар. Вони вважаються покровителями мандрівників і тому їх імена часто входили в назви готелів. Євангеліст не пише про кількість волхвів. За кількістю принесених дарів припустили, що їх було троє. Це число дозволяло пограти з втіленням різних ідей. Так, у міру розвитку іконографічного типу волхвів стали зображати як представників трьох різних періодів віку людини (Бальтазар - юнак, Мельхіор - зрілий чоловік і Каспар - старий) і трьох різних сторін світу (Бальтазар - мавр, Африка; Мельхіор - біла людина, Європа; Каспар - зі східними рисами чи в східному одязі, Азія).


переросток - https://www.4sync.com/web/get/MadMax_UA/2015/DECEMBER/GORYANY_UNGVAR/Gereny4FotoThalerTamas_m.png



Згідно з Євангелієм апостола Матвія, волхви жили десь на сході. Вони побачили в небі зірку і зрозуміли, що вона є знаменням. Пішовши за її рухом по небозводу, вони перетнули кілька держав і прибули в Єрусалим. Там звернулися до правлячого царя цієї країни, Ірода, з питанням, де вони можуть побачити щойно народженого Царя Іудейського, припускаючи, що правитель повинен бути пов'язаний з ним родинними узами.
Ірод стривожився цією звісткою, але вигляду не показав і ввічливо проводив волхвів з палацу, попросивши їх, коли знайдуть Царя, повідомити йому, де він знаходиться, «щоб і мені піти поклонитися Йому». Волхви покинули Єрусалим і пішли далі дороговказною зіркою, яка призвела їх до Віфлеєму. Там вони знайшли Марію з немовлям, вклонилися і принесли дари. Після цього волхвам уві сні стало одкровення, до Ірода повертатися зі звісткою про успіх їхньої подорожі не слід, і вирішили поїхати додому іншою дорогою. Не дочекавшись волхвів, засмучений Ірод влаштував побиття немовлят.

Принесені волхвами дари мають таке символічне значення:
Золото - це царський дар, який показує, що Ісус був людиною, що народилася, щоб бути Царем;
Ладан - це дар священику, оскільки Ісус прийшов стати новим Учителем і істинним Першосвящеником (див. Іконографію «Великий Архієрей»);
Смирна - це дар тому, хто повинен померти, бо смирну вживали для бальзамування тіла померлого. Цей дар відсилає до спокутування Христа - одного з епізодів Страстей Господніх, які завершилися Розп'яттям, буде помазання ніг Спасителя миром, а перед похованням його тіло було Помазано запашним складом смирни і алое.
* Вважається, що традиція дарувати подарунки на Різдво була закладена саме Волхвами.



"Втеча в Єгипет": описана в Євангелії від Матвія втеча сім'ї Ісуса Христа в Єгипет, щоб уникнути побиття немовлят, оголошеного за вказівкою царя Ірода.
Євангельська розповідь про цю подію дуже коротка, більшість подробиць міститься в апокрифічних (таємних, що не увійшли в Біблію) Євангеліях дитинства Ісуса.
Розповідь про втечу Святого сімейства в Єгипет міститься тільки в Євангелії від Матвія. Після того як волхви, принісши дари немовляті Ісусові, не повернулися до царя Ірода, праведному Йосипу уві сні з'явився ангел, що звелів: «Вставай, візьми Дитятко та матір Його, і втікай ​​в Єгипет, і будь там, доки не скажу тобі, бо Дитятка шукатиме Ірод, щоб Його погубити» (Мф.2: 13). Йосип виконав це розпорядження і вночі з Дівою Марією і немовлям Ісусом попрямував до Єгипту, де перебував до смерті Ірода. Євангеліст пов'язує (Мф.2: 15) втечу в Єгипет з пророцтвом Осії: «Я покохав, і з Єгипет покликав Я сина Свого» (Ос.11: 1).
Про смерть Ірода Йосипу було сповіщено ангелом і Святе сімейство повернулося «на землю Ізраїлеву», але, дізнавшись що в Юдеї царює син Ірода Архелай, побоялося йти туди і оселилося в Назареті







Найбільш популярні сюжети:
- Явлення ангела Йосипу (зображується як перед втечею в Єгипет, так і перед поверненням з нього);
- Святе сімейство по дорозі в Єгипет (зображується процесією за участю апокрифічних персонажів);
- Відпочинок Святого сімейства (часто зображується пальма, що чудесним чином схилює свою крону, щоб укрити Діву Марію від спеки);



"Таємна вечеря". На Таємній Вечері Ісусом було встановлено головне таїнство християнської віри - євхаристія (що в перекладі з грецького означає "подяка"), під час якого всі віруючі причащаються Тіла і Крові Самого Христа. Без Причастя, вчить Церква, немає істинного християнського життя; в цьому таїнстві відбувається найповніше, наскільки це можливо тільки на землі, поєднання людини з Богом.
У мистецтві зображують той момент "Таємної Вечері", коли Ісус повідомляє, що один з учнів зрадить його (а саме реакцію всіх апостолів на ці слова) приклад Леонардо Да Вінчі (1452-1529)
* До Леонардо Да Вінчі таємну вечерю зображували просто як вечеря без всякого підтексту.








Джерела:
http://cikave.com.ua/ruview_post.php?id=45
http://av4.livejournal.com/31225.html
http://www.newlogic.ua/hotels/uzhgorod
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gereny7FotoThalerTamas.JPG
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gereny4FotoThalerTamas.JPG
http://temple-tour.eu/hu/gereny/60
http://bkk-kozut.hu/documents/17463/0/F%C3%BCl%C3%B6pp+R%C3%B3bert+el%C5%91ad%C3%A1sa.pdf/200afd55-39ef-4706-bf84-ac0c1d2f2b4d


Якщо Ви маєте бажання, і найголовніше маєте на це можливість, то можете приєднатися до фінансування проекта. Нам дуже приємна і дорога Ваша підтримка.

Княпаємо сюди ===> Посилання для надання фінансової допомоги на підтримку нашого проекту: на експедиції і існування блогу та файлосховища.

Дякуємо всім не байдужим до нашої Архітектурної Спадщини і нашого проекту "Українські Архітектурні Пам'ятки. Спадщина”.


Підписуйтесь на сторінки проекту на:

Patreon
Twitter
Telegram
Instagram


Технічні партнери проекту:
авторизований роздрібний магазин DJI - dji-kyiv.com


найпрофесійніший сервис DJI в Україні


та


хмарне сховище для синхронізації файлів між комп'ютерами, мобільними пристроями та веб-аккаунтом, яке надає користувачам 1 ТБ для зберігання фото, музики, відео, різних файлів і документів.




ну як то так =))
Tags: Закарпаття, розписи, фрески, храм, церква
Subscribe

  • Post a new comment

    Error

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 1 comment